לפניכם מספר מושגי שיווק בדיגיטל שכל בעל עסק צריך להבין:
KPI
KPI הוא למעשה מונח המתאר מדד שבעזרתו ארגון כזה או אחר יכול לאמוד את מידת ההצלחה שלו לאחר ביצוע פעולות שונות בארגון. KPI, או בשמו המלא Key Performance Indicators, הם מדדי ביצוע מרכזיים אשר נבחרים בהתאם לעיסוק לפעילותו של הארגון, ואינם בהכרח מדדים כלכליים. בסופו של דבר, מדדים אלו באים להראות למנהלי הארגון עד כמה פעולות מסוימות משפיעות על הצלחתו של העסק, ובהתאם ניתן לשפר, לייעל, לשדרג ולעקוב אחר הארגון בהיבטים שונים. לדוגמה, עסק רפואי שמעוניין לוודא האם אמצעי רפואי חדש אכן יעיל, יכול לקבוע KPI על פי החלמת המטופלים, כאשר במידה והמדד מראה עלייה, אפשר להסיק כי האמצעי אכן יעיל.
SEM
שיווק במנועי חיפוש, Search Engine Marketing, או בקיצור SEM, הוא כלי שיווקי שמאפשר לבעל עסק לשווק את המוצר או העסק שלו ביעילות רבה. מדובר למעשה בשיווק שמפרסם את השירות במנועי החיפוש לרבות גוגל, ובכך המודעה נחשפת בעיקר עבור אנשים שאכן זקוקים לשירות אותו היא מציעה. בחישוב פשוט, ניתן להבין שמדובר ביעילות רבה, שכן המודעה מגיעה לקהל היעד הרלוונטי אליה, ובכך אחוזי ההצלחה שלה ביחס שבין החשיפה שלה למשיכת הגולשים, גבוהים במיוחד. כך לדוגמה, עבור בעל עסק גננות שעושה שימוש ב SEM, גוגל יודע להקפיץ את הפרסום שלו עבור גולשים שמחפשים "שאילתות" בנושא גננות, והסיכויים שגולש ייכנס לפרסום זה, ובכך לעסק של המפרסם, גדולים יותר.
SMM
SMM, ראשי תיבות של Social Media Marketing, הוא פשוטו כמשמעו – שיווק במדיה החברתית. בעולם של ימינו אין צורך להסביר ולהבהיר עד כמה הרשתות החברתיות השונות תופסות מקום רב בחייהם של מיליארדי אנשים ברחבי העולם, ועל כן שימוש בפלטפורמות אלו עבור שיווק, יכול להועיל הרבה יותר מאשר פרסום "מסורתי", בהתאם כמובן לקהל היעד. על מנת לסבר את האוזן, תחשבו על כך שבכל יום מיליוני אנשים גוללים כמה שעות טובות באינסטגרם, פייסבוק, יוטיוב, טוויטר וכו', ונחשפים לעשרות אם לא מאות של תכנים שונים. עקב כך, המודעה מגיעה עד לכף היד של הגולשים, והסיכוי שמודעה ששווקה בפלטפורמה כזאת או אחרת תגיע ללקוחות פוטנציאליים, רק עולה ככל שעובר הזמן.
CPC
Cost Per Click הוא מונח אשר מתאר את העלות היחסית שעולה למשווק לפרסם מודעה, עבור כל לחיצה של גולש על המודעה שלו (קליק). התשלום כמובן מועבר מבעל העסק או המפרסם, אל הפלטפורמה בה הוא בחר לפרסם כגון פייסבוק, אינסטגרם, גוגל ועוד. בסופו של דבר, המפרסם משלם מראש עבור פרסום בהתאם לחוזה כזה או אחר, אך בפועל הפלטפורמה בה הוא משווק אינה מתחייבת לדבר, אי לכך CPC ניתן לחישוב רק לאחר תחילת הפרסום. על מנת להבין זאת בצורה מוחלטת, בואו נראה דוגמה – נניח ששילמת לגוגל 1,000 ש"ח עבור מודעה. בפועל, נחשפו למודעה 10,000 איש, אך רק 500 מתוכם באמת הקליקו על המודעה ונכנסו אליה. לפיכך, ה-CPC שלכם הוא 2 ש"ח, שהם 1,000 ש"ח לחלק ב-500 קליקים.
CMS
מערכת ניהול תוכן, או באנגלית Content Management System, היא למעשה תוכנת מחשב אשר מאפשרת לבעלי עסקים או אתרים אינטרנטיים לנהל, לתחזק, לערוך, לעקוב ולהעלות תכנים שונים הקשורים לאתר האינטרנטי שלהם. כך למשל, בעל עסק שמעוניין לפתוח אתר אינטרנטי, אך אין לו ידע רב בעולם המחשבים, יכול להיעזר במערכת ניהול תוכן כזו או אחרת על מנת לעשות זאת בצורה נוחה, יעילה וידידותית. מעבר לנוחות שבה, מערכת ניהול תוכן מייצרת עבור אתר האינטרנט קבצים מיוחדים אשר מסייעים לה בהתממשקות עם מנועי החיפוש השונים, ובכך הופכת את אתר האינטרנט לרלוונטי ונגיש יותר עבור גוגל, שבמילים אחרות מתורגם לנגיש יותר לגולשים השונים ולקהל היעד הפוטנציאלי.
PPC
תשלום עבור לחיצה, או בשמו המקצועי והמלא Pay Per Click, הוא למעשה שיטת תשלום בין המפרסם לבין הפלטפורמה שבה הוא מבצע את הפרסום. שיטת תשלום זו פועלת כך שבעל אתר או עסק דיגיטלי שמעוניין לפרסם את העסק שלו דרך הטמעת לינק מסוים המקושר לתוכן שלו, דרך פלטפורמה חיצונית, ישלם לאותם מפעילים של הפלטפורמה רק עבור לחיצות בפועל של גולשים שאכן עשו שימוש בפרסום. לדוגמה, נניח שישנו בעל חנות דיגיטלית שפרסם מודעה אשר לחיצה עליה מעבירה את הגולש לחנות הדיגיטלית שלו. את המודעה, פרסם בעל האתר באתר חדשות אינטרנטי כלשהו, ולאחר תקופה של חודש 100 גולשים לחצו על הקישור. נכון לרגע זה, בעל העסק יצטרך לשלם לאתר החדשות את התעריף שנקבע ביניהם מראש לפי כמות של 100 אנשים.
ROI
ROI, שפירושו Return on Investment, הוא מונח המתאר את הכדאיות של השקעה כלשהי, כיחס בין ההשקעה עצמה לבין החזר ההשקעה הצפוי. ההשקעה לכשעצמה אינה בהכרח מייצגת השקעה כספית, ויכולה לכלול גם השקעת זמן, ומצד שני החזר ההשקעה אינו חייב להיות אף הוא כספי בהכרח, ויכול לייצג כמות לקוחות קבועים, שיפור תנאי החברה, חיזוק שם החברה בציבור ועוד. את מדד ROI מחשבים במרבית המקרים על ידי חלוקת של כלל הרווחים מההשקעה בהשקעה עצמה. אי לכך, על מנת לקבוע מדד שאכן ניתן להעריך בצורה נוחה והגיונית, נהוג לאחד את הרווחים השונים וכן את ההשקעה בכל ההיבטים השונים, לכדי נתונים ספירים אותם ניתן למדוד בצורה כזו או אחרת.
SEO
קידום אתרים אורגני, הנקרא גם SEO (ראשי תיבות של Search Engine Optimization, קידום אתרים במנועי חיפוש), הוא למעשה מגוון פעולות המתבצעות על מנת לשפר את הדירוג של אתר אינטרנטי כזה או אחר במנועי החיפוש השונים. דירוג האתר במילים אחרות, משמעו המיקום של האתר בתוצאות שמתקבלות במנוע החיפוש, לאחר שגולש מזין "שאילתה" בנוגע למידע מסוים אותו הוא מעוניין למצוא, כאשר התוצאות הם האתרים הרלוונטיים המספקים מענה לכך. תהליך הקידום האורגני מתבסס כאמור על פעולות שונות הקשורות לאתר עצמו, וביניהן איכות התוכן באתר, הימצאותן של מילות מפתח בתכנים, יכולת ההתממשקות של האתר עם אופן הפעולה של מנועי החיפוש והטכנולוגיות השונות, שמירה על מבנה נכון ויעיל של האתר ועוד.
SERP
SERP, או בשמו המלא "Search Engine Ranking Positions", הוא למעשה דף תוצאות מנוע חיפוש. כפי שניתן להבין מהשם שלו, מדובר בפועל בדף התוצאות אותו המשתמש רואה במנוע החיפוש לאחר שהזין "שאילתה" כזו או אחרת במנוע החיפוש. בדף זה, מופיעות תוצאות שונות, המורכבות מדפי אינטרנט במימון, כלומר דפים שבעליהם שילמו לגוגל על מנת להופיע ראשונים, כמו גם דפים שנמצאים במקומות הראשונים באופן "אורגני" (SEO), כלומר דפים שעל פי האלגוריתמים של מנוע החיפוש, הכי רלוונטים עבור אותה "שאילתה". התוצאות האורגניות עוברות סינון על פי איכות האתר, איכות התוכן שבו, יכולת העבודה שלו מול מנוע החיפוש ועוד. בימינו, ישנם מנועי חיפוש שמציגים מידע נגיש יותר ב SERP, שמבוסס בין היתר על בינה מלאכותית, ובכך מנגיש את התוצאות בצורה אידיאלית יותר לגולש.
CTR
click-through rate, הנקרא גם שיעור לחיצה או בקיצור CTR, הוא למעשה אמת מידה המתארת, באחוזים לרוב, את היחס בין שיעור החשיפה של מודעה, פרסום או כל קישור באשר הוא מקוונים, לבין שיעור הלחיצות (קליקים) על אותו הקישור. כך למעשה, ניתן להבין עד כמה רמת השיווק ושיטת הפרסום של אותו קישור אכן יעילה, כאשר כמובן ככל ששיעור הלחיצות גבוהה יותר ביחס לשיעור החשיפה, כך גם הפרסום יעיל ואפקטיבי יותר. לצורך הדוגמה, נניח שפרסמנו מודעה בגוגל, שזכתה לחשיפה בקרב כ-10,000 גולשים. מתוכם, כ-5,000 גולשים לחצו על המודעה ונכנסו לקישור אליו היא מפנה. בחישוב מהיר ניתן להבין כי מדובר על CTR של 50%.
UX
UX, באנגלית User Experience, הוא בתרגום חופשי חוויית משתמש. בפועל, UX הוא מושג אשר מתייחס לתחושה של אדם כלשהו בעת שימוש באמצעי טכנולוגי כזה או אחר. במילים אחרות, UX הוא החווייה של המשתמש הנובעת משימוש באמצעי טכנולוגי כלשהו, החל מאפליקציות ועד תוכנות מחשב. לדוגמה, כאשר אתם ניגשים לאפליקציה חדשה שהורדתם זה עתה לטלפון הנייד שלכם, במידה והשימוש באפליקציה גורם לכם לאי נוחות, לעצבים או לתסכול, אפשר לומר שה-UX שלכם עבור התוכנה הזאת אינו טוב. לעומת זאת, במידה ואתם עושים שימוש באתר אינטרנטי בתדירות גבוהה כיוון שנוח לכם להשתמש בו ואתם נהנים מהנגישות שלו, ה-UX מעולה. חוויית משתמש מושפעת מגורמים שונים בהם נגישות התוכנה, אמינות, תנועה זורמת, אסתטיות ועוד.
UI
UI (קיצור של "User Interface"), הוא הממשק אותו מתפעל משתמש כלשהו כאשר הוא מעוניין לעשות שימוש בתוכנה כזו או אחרת כגון אפליקציה, אתר אינטרנטי, תוכנת מחשב ועוד. הממשק למעשה, מקשר בין המשתמש והצרכים שלו, לבין התוכנה והפעולות המתבצעות מאחורי הקלעים, וזאת על ידי תצוגה גרפית של כל הפעולות המובילות למימוש מטרת התוכנה. כך לצורך העניין, כאשר אתם ניגשים לאפליקציית "פייסבוק" לדוגמה, מגוון הכפתורים בהם אתם יכולים להשתמש והפעולות אותן אתם יכולים לבצע על סמך התצוגה הויזואלית, נכללים תחת ה-UI. כמו כן, ככל שממשק המשתמש איכותי יותר, כך גם חוויית המשתמש (UX) טובה יותר, והצלחת התוכנה כולה גדלה. אלמנטים חשובים ב-UI אם כן, הינם גרפיקה, נגישות האלמנטים הגרפיים, רלוונטיות של פעולות שונות ועוד.